Doet mijn formule weer collectief mee?

De Nationale Week van de Friet werd in aanvang nog gesteund door een aantal toonaangevende formulehuizen en de vier grootste aardappelverwerkende bedrijven van Nederland: Aviko, McCain, Farm Frites en Lamb Weston. Bij de editie van 2017 was alleen Farm Frites nog partner en mochten we rekenen op een sponsorbijdrage van Van Geloven, Oliehoorn, Levo, Elite, Vanreusel en Izico.

Naast de vier grootste frietfabrikanten, zijn helaas gaandeweg ook bijna alle formulehuizen afgehaakt. Iedereen blijkt zo zijn eigen belangen te hebben en deze, bewust of onbewust, boven het branchebelang te stellen. Vaak wisten niet alle aangesloten bedrijven dat ze met de formule collectief meededen. En dat leverde veel negativiteit op.

Toch blijft De Nationale Week van de Friet een initiatief dat nog steeds uitgaat van gezamenlijk belang, maar wordt in 2018 in de basis volledig door de deelnemende bedrijven zelf gefinancierd.

 

Wist je dat 10 jaar geleden 1045 cafetaria’s en snackbars waren aangesloten bij een formule en dat eind vorig jaar de teller op 911 stond? Lees meer hierover in het vakblad Frituurwereld nummer 3, pagina 8.