IdeeënAlfabet

Aanmelden!

We hadden de A van aardappel kunnen nemen. Weet je dat de aardappel gezonder is dan quinoa? Met een kruiwagen of kistjes aardappelen in de zaak benadruk je dat friet een kakelvers natuurlijk product is. Maar de A is ook van “Aanmelden”. Als je mee wilt doen, meld je dan aan via de sectie “Bedrijven” van de Weekvandefriet-website. Het Nederlands Frituurcentrum zorgt dan dat jouw bedrijf online wordt vermeld en je voorzien wordt van verdere informatie over de campagne rond ons frietje.

Bestellen!

Counterfolders, flyers, informatiefolders over friet, een grote bannervlag, een Week van de Friet-vlag, tafelzuiltjes, een lijn met vrolijke vlaggetjes, kartonnen Week van de Friet-puntzakken, raamstickers, buttons en posters. Je kunt ze allemaal voor een zacht prijsje bestellen via de webshop van de website Weekvandefriet.nl. De webshop vind je in de sectie “Bedrijven”.

Counterfolders

Ach, het kan nooit kwaad om een boodschap te herhalen. Via de webshop van Weekvandefriet.nl in de sectie “Bedrijven” kun je allerlei folder- en tafelmateriaal bestellen. Ook fraaie counterfolders. Zie voor een complete opsomming: de B van Bestellen.

Downloads

In de sectie “Downloads” van de Weekvandefriet-website vind je materiaal dat je voor jouw eigen zaak kunt gebruiken. Allemaal beeldmateriaal dat jou als deelnemer kosteloos ter beschikking wordt gesteld.

En 2019?

Vijf jaar Week van de Friet. Dit jaar moet de campagneweek het voor het eerst stellen zonder de grote frietfabrikanten als hoofdsponsor. Toch komt er in 2019 vrijwel zeker weer een Week van de Friet. Het Nederlands Frituurcentrum spreekt de komende tijd met verschillende schakels in de keten.

Frieteeuw

Het is al een eeuw het kernproduct van de Nederlandse frituurbranche. Friet. Bijna iedereen vindt het lekker. Frieten, dat is genieten. Zie dus ook: G.

Genieten

Het primaire doel van de Week van de Friet was en is: het kernproduct van de branche in de spotlights zetten. Tijdens de campagneweek moet je in jouw zaak dus extra beleving bieden, zodat de klant extra geniet van zijn of haar friet.

Hits en schlagers

Je zult verstelt staan hoeveel frietliedjes er op You Tube te vinden zijn. De bekendste aller tijden is natuurlijk “Friet met mayonaise” van Johnny Hoes. Maar er zijn er nog veel meer. Even goed zoeken en je hebt er zo een stuk of twintig bij elkaar. Friethits in de Week van de Friet, gezellig toch?

Instagram

Mensen lezen niet, mensen kijken plaatjes. We zijn aanbeland in een beeldcultuur. Foto’s, filmpjes, snaps. Als je niet in beeld bent, hoor je er niet meer bij. Denk dus in beelden. Moedig jouw klanten aan filmpjes en foto’s te posten op sociale media. Om de jongere doelgroepen te bereiken, mag je ook Instagram niet vergeten. Je hebt vast wel jonge medewerkers die jou willen helpen om goed zichtbaar te zijn tijdens de Week van de Friet.

Juist nu!

Het imago van de frituurbedrijven is niet onverdeeld positief. Bovendien wordt er veel onzin over friet en frituurvet geschreven. Juist nu is het belangrijk jouw klanten extra te laten genieten en te informeren. Daarvoor is het nodige materiaal beschikbaar. Zie: B van Bestellen.

Kleurplaat

Een kleurplaatwedstrijd voor de jonge gasten? In de sectie “Downloads” van de website Weekvandefriet.nl vind je een kleurplaat die je kosteloos kunt downloaden en uitprinten zo vaak als je wilt. Het enige wat je moet doen is uitdelen en leuke prijsje verzinnen.

Leveranciers

Neem contact op met jouw leveranciers. Hebben zij leuke ideeën om de Week van de Friet extra gedenkwaardig te maken? Of willen ze misschien samen met jouw wel een proeverij houden, waarvoor ze bijzondere snacks of andere producten ter beschikking stellen? Trouwens, hebben ze
geen leuke wedstrijdprijsjes voor jouw klanten?

Maar…

“Ja, maar ik heb het al druk genoeg. Ik heb geen tijd voor zo’n campagneweek.” Dit soort bezwaren hoort de organisatie vaak. Te vaak. Verdient jouw friet het soms niet om één keer per jaar extra in het zonnetje gezet te worden?

Nationaal Snack Handboek

Leuk om weg te geven aan klanten als jij in jouw zaak een Week van de Friet-wedstrijd houdt. Het Nationaal Snack Handboek. In de webshop op Weekvandefriet.nl koop je 10 exemplaren voor 62 euro. Geen geld toch?

Oogstmaand oktober

Oktober is oogstmaand. Hoewel de eerste oogst al veel vroeger is, komen in oktober de grote bonkige aardappelen van het land waarmee goede friet gemaakt kan worden. Daarom is de Week van de Friet ook altijd (deels) in oktober. Bovendien is het ook de maand van de herfstvakantie. Deze vakantie is ooit ingesteld om boerenkinderen de kans te geven mee te helpen bij het oogsten.

Puntzakken

Wat is leuker dan tijdens de Week van de Friet patat serveren in fraaie frietzakken van karton? Met een uitsparing voor de saus. Voor € 22,50 koop je 250 prachtige stevige puntzakken. Zie: webshop in de sectie “Bedrijven” op Weekvandefriet.nl.

Quick service

Frituurbedrijven worden in ons land geschaard onder de noemer “fastservice”. In de VS noemen ze het quick service. Belgen menen dat ambachtelijke friet juist slow food is. Enfin. Veel bedrijven moeten het hebben van snelle service rond de piektijden. Je kunt de wachttijd gezelliger maken in de Week van de Friet. Serveer aan de wachtende klanten minisnacks uit een kartonnen Week van de Friet-puntzak.

Reuring!

“Rumour around the brand, reuring rond het merk”. Deze marketingslogan ken je vast wel. Jouw bedrijf is een merk in jouw verzorgingsgebied. Dat merk moet leven en dat betekent dat er in jouw zaak wat te beleven moet zijn. Jij en jouw bedrijf moeten the talk of the town zijn, er moet over je gesproken worden. Zorg voor reuring in de Week van de Friet!

Sociale Media

Zowel op Facebook als op Twitter leeft de campagneweek volop. Zorg dus dat je ons via jouw eigen account op de hoogte houdt van de Week van de Friet in jouw zaak. Dat doe je door @weekvandefriet (Twitter) en @frietweek (Facebook) aan jouw berichten toe te voegen. De organisatie zorgt ervoor dat jouw frietweekactiviteiten gedeeld worden via twitter.com/Weekvandefriet en Facebook.com/frietweek.

Top!

Friet van de nieuwe oogst smaakt top. Daarna bestaat de kans dat het suikergehalte toeneemt. Gebakken in vers vet, komt onze nationale delicatesse het beste tot zijn recht.

Uitdaging

Live muziek in de zaak? De hele week frietliedjes? Week van de Friet-video’s op jouw flatscreen? Wedstrijd “Wie maakt de leukste frietfoto?” Een FrietAlarm via sociale media; een uur lang gratis friet voor wie binnen een uur naar jouw zaak komt. Leuke dingen organiseren is een uitdaging. Daag ook jouw medewerkers uit. Laat ze bijzondere activiteiten verzinnen. Maak van de Week van de Friet een vast punt op de werkoverleg-agenda.

Vlaggen

Voor het ultieme Week van de Friet-gevoel moet de vlag uit! Zodat goed te zien is dat jouw bedrijf meedoet aan dé campagneweek van het grote frietgenieten. In de webshop op Weekvandefriet.nl koop je de Week van de Friet Beachbanner, een grote wapperende Week van de Friet-vlag en  om het feest compleet te maken: een lijn met kleine vlaggetjes.

War Child

Een goed doel. Laten zien dat jij met jouw bedrijf maatschappelijk betrokken bent. Dat is belangrijker dan ooit. De Week van de Friet steunt met de campagne Patatje Vrede opnieuw het goede werk dat War Child doet voor oorlogskinderen. Koop een pakket in de webshop van de website Weekvandefriet.nl (sectie “Bedrijven”) en steun War Child!

XXL

Supersizen is een beetje uit de tijd. XL-porties worden afgeraden door de foodbetweters. Maar wel leuk en in veel andere landen een trend: een tafellaken met een grote berg friet. Voor groepen die iets te vieren hebben. Of gewoon op een slappe dinsdag of zo. Bakjes saus erbij en het is feest. Nodig de buren van je zaak eens uit; goed voor de onderlinge verstandhouding.

Yo!

Yo! Het is kreet waarmee hiphoppers elkaar begroeten. Wie als bedrijf toekomst wil hebben, moet jongere generaties aan zich binden. Dat lukt de frituurzaken de laatste jaren minder goed. In elke stad en elk dorp lopen rappers rond. Waarom geen wedstrijd wie de beste frietrap schrijft en
uitvoert? Denk na hoe je jongeren extra kunt triggeren in de Week van de Friet! Betrek je personeel erbij.

Zaterdag 29 september

Ja, we weten het. Het drukke seizoen breekt aan. Dus moet je nu al tijd reserveren om, samen met jouw medewerkers, leuke dingen te verzinnen voor de Week van de Friet 2018. Zorg dat alle consumenten in jouw verzorgingsgebied weten: op zaterdag 29 september begint de Nationale
Week van de Friet!